本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第6巻

 上野 太祐 Taisuke Ueno
世阿弥にとって「初心不可忘」の教えとは何であったか
What Is the Significance of the Maxim "Don't Forget Your Shoshin" in the Development of Zeami’s Thought?
2014年04月 発行

[ 要旨 ]

 本稿では世阿弥の伝書にある「初心不可忘」の教えを考察した。これは、世阿弥能楽論の核心だが、『花伝』『花鏡』にしか見出せず、後年、言及はない。また、同様の言い回しでも微妙な質差がみえる。
 『花伝』第五篇では、「初心」の頃に習得した基礎的な物まねを保ち、見手の水準に合わせてそれを演じよとされる。他方、第七篇では、これに加えて「年々去来」が導入される。「年々去来」とは、幼年、初心、盛り、年寄の各時分の芸の在り方をみな一度に保つことを求めたものである。第五篇に比べ、これはやや観念的である。
 この「初心不可忘」の教えが最も整理された形であらわれるのは『花鏡』奥段である。ここでは、「初心不可忘」が三つの教えに整理され、『花伝』より一層深まりをみせている。世阿弥の思索の跡がうかがえよう。
 ここでとりわけ注目されるのが、禅思想との関係だ。『花鏡』執筆時、世阿弥は東福寺の僧岐陽方秀(きようほうしゅう)と接点を持っていた。教えの深まりは、方秀からの影響可能性が考えうる。これを検討すべく『花鏡』の「初心不可忘」に現れた「初心」と「後心」を手がかりに、この語の世阿弥と方秀の理解を検討した。すると、逆説的思考という点は共通するが、その内実には差がみられる。これはいったい何に由来するのか。
 世阿弥後年の伝書『九位』は芸位を九段階にわけ、その習得過程を「中初・上中・下後」と規定した。実はここに、「初心不可忘」の教えの論理が潜んでいた。後年姿を消した「初心不可忘」の教えは、『九位』へと昇華していたのだった。さらにこの九段階の芸位をすべて習得したのは、観阿弥のみだと世阿弥がいう点に注目したい。ここに、「初心不可忘」の教えを通して、世阿弥が見出そうとしていたものがみえてくる。それは、観阿弥の芸である。「初心不可忘」は世阿弥が観阿弥へと近づこうとし、その芸を理論化するなかで生み出された教えだったのである。


[ Abstract ]

 In this paper, I explore the maxim “Don't forget your shoshin” found in Zeami's (c.1363-c.1443) works Fushikaden and Kakyo. The maxim is one of the most important principles of his Noh theater theory. The word shoshin means a beginner's spirit or a beginner. However, in the maxim, the meaning of shoshin is slightly different.
 In total, there are three instances of the maxim in these works, but there are significant differences between them. First, in section five of Fushikaden, the maxim specifies that a player must learn different types of mime for different audiences. This advice is technical. On the other hand, in section seven of Fushikaden, the maxim is more general: that a player must use their life experience or memory (nen-nenkyorai) to depict a character of any age.
 However, the ultimate expression of “Don't forget your shoshin” can be found in Kakyo, where there are three different meanings of the maxim in this text. The first conveys, “Don't forget your earlier performance,” the second conveys, “Don't forget your techniques through the years,” and the third conveys, “Don't forget what to do when you are old.” My analysis of the forms given to the maxim in Kakyo reveals the development of Zeami's thought.
 In particular, I draw on Zen philosophy and the philosophy of the Zen monk Kiyo-Hoshu (c.1361-1424), whose circle Zeami was known to attend frequently. In one of his verses, Hoshu wrote, "Shoshin equals goshin," where shoshin means a beginner monk and goshin means a mature monk, which reveals the paradoxical relation of his understanding of shoshin and goshin. Furthermore, Zeami also expressed this paradox in Kakyo as well. Nevertheless, differences can be found between the Noh actor and playwright and the Zen poet, and it is necessary to investigate the implications of these differences to understand the unique nature and development of Zeami's thought.