本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第15巻

 赤海 勇人 Hayato Akaumi
ローザ・ルクセンブルクの「社会主義的民主主義」論―「異なった考えをもつ者の自由」を中心として―
Rosa Luxemburg’s Theory of “Socialist Democracy”: On the “Freedom of Those Who Think differently”
2023年07月 発行

[ 要旨 ]

 1918年9月から10月にかけて、ドイツ社会民主党の急進左派の指導者の一人であるローザ・ルクセンブルクは、十月革命以降のボリシェヴィキの政策を批判する草稿を執筆した。『ロシア革命論』と呼ばれているこの未完の草稿において、彼女は「社会主義的民主主義」の創造をプロレタリアートの歴史的課題として提起した。この「社会主義的民主主義」の実質を成しているのは、人民大衆の広範な公共生活、無制限の民主主義、自由な論争だけでなく、それらに基づく社会主義の創造を可能にするような根本的な政治的自由、すなわち「異なった考えをもつ者の自由」でもある。本稿は、ルクセンブルクのこの有名な箴言「自由とは常に、異なった考えをもつ者の自由である」が何を意味しているのか理解することを目的としている。それによって彼女の一貫した問題意識を明らかにする。
 『ロシア革命論』において、この政治的自由の観念と「社会主義的民主主義」は不可分の関係にある。さらに、それらは1918年以前の彼女の政治実践と理論の論理的結論であり、また彼女を取り巻く政治状況を反映している。本稿では、「労働運動内の批判」(1906)、「信条」(1911)、「党の運命の瞬間」(1917)という三つの新資料の分析をとおして、これらのことを証明した。分析の結果明らかになったのは、ポーランド社会党、ロシア社会民主党、ドイツ社会民主党に対抗して、あるいはその内部で、ルクセンブルクが一貫して擁護し続けたものこそ「異なった考えをもつ者の自由」だったということである。彼女の党内民主主義と「社会主義的民主主義」の主張は共に、この政治的自由の観念によって基礎づけられている。彼女にとって、プロレタリアートが政治権力を奪取する前であっても、後であっても、この自由は徹底したイデオロギー闘争を遂行し、労働者大衆の政治能力を育むための前提条件なのである。


[ Abstract ]

  In September-October 1918, Rosa Luxemburg, one of the leaders of the radical left within the Social Democratic Party of Germany, authored an unfinished manuscript criticizing Bolshevik policies following the October Revolution. Entitled The Russian Revolution, she proposed the creation of “socialist democracy(Sozialistische Demokratie)” as the historical task of the proletariat. The essence of this “socialist democracy” encompasses not only the broad public life of the masses, unrestricted democracy, and free discussion but also the fundamental political freedom that enables the creation of socialism based on these principles, that is, the “freedom of those who think differently.” Her famous proverb, “freedom is always the freedom of those who think differently” (Freiheit ist immer Freiheit der Andersdenkenden), is stated in the margin of the manuscript. This article aims to understand the meaning of this proverb, thereby revealing Luxemburg’s consistent concerns.
  In The Russian Revolution, this idea of political freedom and “socialist democracy” emerge as inseparable. Moreover, they represent the logical conclusions of her political practice and theoretical contributions before 1918, while reflecting the political situations that surrounded her. This article demonstrates these points by analyzing three new materials: “Criticism in the Labor Movement”(1906),“Credo: On the State of the Russian Social Democracy”(1911), and “The Fateful Moment of the Party”(1917). It also incorporates other recently available materials from the 1990s onwards. The analysis reveals that Luxemburg consistently championed the “freedom of those who think differently,” within, and at times against, the Polish Socialist Party, Russian Social Democratic Party, and Social Democratic Party of Germany. Both her arguments for intra-party democracy and “socialist democracy” are based on this idea of political freedom. For Luxemburg, this freedom is the prerequisite for engaging in thorough ideological struggles and developing the political capacity of the working masses, whether before or after the proletariat seizes political power.