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第7巻

 多田 治 Osamu Tada
「日本のハワイ」としての沖縄の形成 ――新婚旅行ブームからリゾート・パラダイスへ――
Constructing Okinawa as Japan’s Hawai‘i: From the Honeymoon Boom to the Resort Paradise
2015年07月 発行

[ 要旨 ]

 本論では、「日本のハワイ」としての沖縄が、宮崎からの新婚旅行ブームの流れをうけながら、どのように形成されていったのかを検証する。
 ハワイが海外における日本人のパラダイスとなり、沖縄が「日本のハワイ」として国内のリゾート・パラダイスになるには、前史があった。伊豆~南紀~南九州といった、新婚旅行のメッカが南下していくプロセスであり、最盛期の新婚ブームを引き受けた宮崎が南国イメージを演出し、新婚カップルのパラダイスの拠点となった時代である。
 他方でハワイやグアムは、観光目的の自由な海外旅行が解禁された時期、アクセスがしやすく気候も温暖なため、まず日本人が海外に出るのに適した場所であった。ハネムーナーが国内旅行の主要な層をなす時代に、海外ではこれらの地が新婚旅行の受け入れ地となったのであり、南国・亜熱帯のパラダイスとして、宮崎からの連続性を持ってもいた。
 国内と海外の中間に位置した沖縄は、1960年代の米軍統治下では海外旅行先であり、戦跡観光など戦争・基地の影響が色濃かった。だが日本復帰と海洋博を機に、沖縄は海と亜熱帯を押し出し、観光立県を進めていく。その明快なモデルになったのは、類似し先行するリゾート、ハワイであった。沖縄は「日本のハワイ」を目指せばよい、というシンプルな目標が設定された。
 また沖縄は国内最南端となることで、新婚旅行ブームの南下を通じて、トロピカル・パラダイスの立場を宮崎からスムーズに継承できた。航空会社の沖縄キャンペーンは、新婚旅行ブームと相乗効果をもった。宮崎で確立されたロードパークの手法が、沖縄の西海岸に活用されたことも、リゾート化の重要な契機であった。ロードパークと合わせて立地したムーンビーチホテルの成功は、この一帯をリゾートホテルの集積する「沖縄のワイキキ」へと変容させ、沖縄がハワイ・グアムと競合する本格的な海浜リゾートとして確立する下地となった。


[ Abstract ]

 In this article, I investigate how Okinawa has been constructed as ‘Japan’s Hawai‘i, ‘ inheriting the honeymoon boom from Miyazaki.
 There was a prehistory in the processes Hawai‘i became an overseas paradise for Japanese and Okinawa became a domestic resort paradise as ‘Japan's Hawai‘i’: the process honeymoon mecca went south such as Izu - Nanki - Southern Kyushu, and the age Miyazaki in the peak of the honeymoon boom produced ‘nangoku’, tropical image of ‘the South’ and became the main paradise for newlywed couples.
 I trace the history of the Japanese ‘honeymoon boom’ that developed starting in the 1960s. Taking a honeymoon trip became customary in Japan when postwar baby-boomers reached marriageable age. These young couples generally followed the recommendations of travel agents in planning their honeymoons, so tourist destinations became crowded with newlyweds. The more honeymooners traveled somewhere, the more those places became favored by other Japanese tourists, including retirees, unmarried travelers, and parents with children. The earlier honeymooning paradise in Japan was Miyazaki, a prefecture in southern Kyushu that, like Hawai‘i and Okinawa, has a pleasant tropical climate. After the ideal of honeymooning on a tropical paradise was established in Miyazaki, newlyweds began traveling farther south, seeking paradise in Hawai‘i, Guam, and Okinawa.
 When overseas travel for tourism was liberalized in Japan, Hawai‘i and Guam were easily accessible and warmer than Japan, so they were suitable destinations for Japanese to go abroad for the first time. At the age honeymoon couples formed the large population of domestic travel, in overseas travel these islands became honeymoon destinations. They had a sequence from Miyazaki as ‘nangoku' and ‘tropical paradise’.
 On the other hand, Okinawa became the southernmost part of Japan by its reversion in 1972, and inherited the status of tropical paradise from Miyazaki, through the shift of the honeymoon boom.
 When Okinawa developed as ‘the Prefecture of tourism’ by promoting ‘blue sea’ and ‘tropics’, its clear model was Hawai‘i, as a precedent. One simple goal that Okinawa should aim to be ‘Japan’s Hawai‘i’ has been kept since the reversion. To that extent, Hawai‘i, including Waikiki, has been a traditional and qualified ocean resort.
 Of course, not only Hawai‘i was influential to Okinawa. The concept of ‘road-park’ established in Miyazaki was introduced on the main road of the west coast in Okinawa, and the road connected the capital city Naha with the northern resort area. This was also an important moment for Okinawa’s resort development. The success of Moon Beach Hotel which stood along with the road-park promoted the transformation of the west coast into ‘Okinawa’s Waikiki’ where resort hotels densely stood, and formed the base for establishing Okinawa as an authentic ocean resort capable of competing with Hawai‘i and Guam.