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第5巻

 須藤 孝也 Takaya Suto
卑賤の実存――キルケゴールとキュニコス主義――
The Humble Existence: Kierkegaard and Cynicism
2013年08月 発行

[ 要旨 ]

 本論文は、キルケゴールが提示した卑賤の実存論について、キュニコス主義と比較することで、新たな角度から検討を加えようとするものである。キルケゴールは、新約聖書に書かれた貧しく卑しく生きて死んだキリストに、キリスト教を信じる者が倣うべき模範を見出した。他方、キリスト教が成立する以前、キュニコス主義の哲学者たちもまた、卑賤の実存を高く評価していた。ことにディオゲネスは、社会的な規範やモラルに合致して多くの人々と同じような仕方で生きるのではなく、むしろ自然の必要に適った最小限のもので生きることを理想とし、これを哲学の実践ないし現実化と考えた。
 キルケゴールとキュニコス主義の両者において、卑賤の実存は社会的行為として理解されている。それは、彼らをとりまく他者ないし社会に対してポレミカルに働きかけるものとして構想されていた。両者はともに、社会のマジョリティが真理とはかけ離れた生き方をしていることを、真理にかなった生き方をして見せることによって示そうとするのである。
 キュニコス主義の卑賤と比較することで明瞭になるのは、キルケゴールの卑賤が彼岸にいる神、およびそれが受肉したキリストに対する信仰を経由することによってある曲折を経ていることである。ディオゲネスにとって卑賤の実存は、端的に自然のうちで達成される理想的な生き方であったのに対し、キルケゴールの卑賤理解を規定しているのは聖書にあるキリストの物語であった。キリストは、神の愛をこの世で実践にしたにもかかわらず/実践したがゆえに、神の愛を解さぬこの世によって憎まれ殺されるに至った、という点をキルケゴールは強調する。キルケゴールにとって卑賤の実存は、単に貧しく「生きる」ことではなく、他者たちによって迫害を受けることや殉教に追い込まれることをも含意していた。キルケゴールにおいては、キュニコス主義が先駆的に行なっていた卑賤の実存の先鋭化が見出される。


[ Abstract ]

 This paper clarifies Kierkegaard's perspective on humble existence by comparing it with that of the Cynics. Kierkegaard considered Christ, who is described in the Gospels as having lived a poor and humble life, as the Christian model. However, he did not expect all Christians to conform to this model.; rather, Kierkegaard spoke of the importance of the failure to do so, since such failure makes human sin manifest. For Kierkegaard, God’s grace could not be meaningful without this realization of sin. On the other hand, the Cynics had appreciated humble existence hundreds of years before Christianity. Diogenes, in particular, lived on meager means. For him, an ascetic existence conformed to the demands of his philosophical views. Diogenes did not mind living in poverty and begging, since he thought that everything was God’s property and that philosophers, who were close to God, deserved their share of it. Throughout his life, he embodied his belief that we could live happily not by fitting into a social or moral norm but conforming to nature.
 Both Kierkegaard and the Cynics understood the humble existence as a social activity. Their polemics were designed to appeal to society. They argued for the merit of living according to truth, from which the majority of society was detached.
 Compared with the Cynics, Kierkegaard’s view of the humble existence is complex; it is founded on faith in God, in the other world, and in Christ, God incarnate. Kierkegaard emphasized that Christ was hated and killed by the powers of this world that did not know God’s love, which animated his mission. The humble existence for Kierkegaard implies not just poverty but also persecution and martyrdom. We see in Kierkegaard the radicalization of the concept of humble existence, first discussed by the Cynics. When he set up the humble Christ as a model, Kierkegaard, as a religious being, snuggles up to incurable wounds, and this incurability differentiated him from secularized modern thought that aimed to heal wounds and make society better.