本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第3巻

 山室 信高 Nobutaka Yamamuro
ブッデンブローク家の倫理と資本主義の精神病―マックス・ヴェーバーの「プロテスタンティズム・テーゼ」に照らして見たトーマス・マン『ブッデンブローク家の人々』
The Buddenbrooks’ Ethic and the Insanity of the Spirit of Capitalism: Reflections on Thomas Mann’s Buddenbrooks through Max Weber’s Thesis on Protestantism
2011年11月 発行

[ 要旨 ]

 トーマス・マンの小説『ブッデンブローク家の人々 ある家族の没落』(1901)には、マックス・ヴェーバーの論文『プロテスタンティズムの倫理と資本主義の「精神」』(1904/05)の逆説的なテーゼ、すなわちプロテスタンティズムの天職理念と世俗内的禁欲のエートスが営利を追求する近代資本主義の世界史的発展に寄与したということが、名門商家の四代にわたる物語を通して形象化されている。小説が論文に先行していることからマンがヴェーバーを参照したことはありえず、マンは後にこのことに気づき、「私は近代的・資本主義的実業人、職業義務の禁欲理念を持った市民がプロテスタンティズムの倫理、ピューリタニズムおよびカルヴィニズムの産物であるという考えをまったく独自に、何も読まずに直観的に感得し発案した」と自らの先見の明を誇っている。本論では両作品がどの程度まで符合しているのか再検証するとともに、その符合関係がいかに生じたのかを考察する。
 小説の舞台である19世紀のリューベックは世俗化したルター派の勢力が強いが、ブッデンブローク家には敬虔派(二代目ジャン)やカルヴァン派(三代目トーマス)の流れも入っており、自己の職業に禁欲的に励む合理的生活態度が浸透している。また彼らの穀物商会は基本的にヴェーバーの言う伝統主義的な経営を行っているが、トーマスはそこにモダンな資本主義の精神の新風を吹きこむ。しかしやがてトーマスはワーカホリックに罹り、労働が自己目的化して、仮面をつけた役者のごとく自分の「体面」だけに拘るようになり、ついに資本主義精神の硬化した「鋼鉄の甲殻(stahlhartes Gehäuse)」に自縛されてしまう。
 このようにマンの小説にヴェーバー・テーゼを十分に追うことが可能なのは宗派上の重なりもさることながら、両者が宗教を教義の理論レベルではなく日常の実践レベルで見ていること、そして資本主義の経済制度よりもむしろ精神性に注目しているからである。


[ Abstract ]

 Thomas Mann’s novel Buddenbrooks: The Decline of a Family (1901) presents the paradoxical view of Max Weber’s thesis The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (1904-05), that is, the contribution of the vocational concept and inner-worldly asceticism in Protestantism to the development of modern, profit-seeking capitalism told through the story of a merchant family over four generations. As the novel preceded Weber’s work, Mann would, naturally, not have read Weber’s thesis before writing his novel and he only noticed the similarities later. He proudly commented on this when he said: “I perceived and discovered, through direct examination, completely on my own, without reading, the idea that the modern capitalist businessman, the bourgeois with his ascetic idea of duty in a calling, was a creation of the Protestant ethic, of Puritanism and Calvinism [...].” This paper re-examines how the two works correspond with each other and considers how they came to be related so.
 Despite the dominance of secular Lutheranism in 19th-century Lübeck, the northern German port city where the novel is set, there also existed within the Buddenbrooks family Pietism (as represented by Jean, the second-generation head of the family) and Calvinism (Thomas, the third-generation head of the family), where they devoted themselves to their calling in an ascetic and rational conduct of life. The family’s cereal company is basically run according to traditionalism in Weber’s sense, but Thomas enlivens the business with the spirit of modern capitalism. Eventually, however, Thomas becomes a workaholic, working for the sake of work, concerned only with how he appears to others just like an actor, and finally traps himself in his own stahlhartes Gehäuse (“iron cage”) of the hardened capitalistic spirit.
 It is thus possible to fully follow Weber’s thesis through reading Mann’s novel, not merely because between them there are some overlaps in the Protestant denominations, but also because both works consider religion at a daily practical level rather than at a dogmatically theoretical level, while the interest of both works lies not so much in the economic as the mental aspects of capitalism.