本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第1巻

 田中 佳 Kei Tanaka
ルーヴル美術館構想の萌芽 : リュクサンブール宮ギャラリーの開設とその機能(一七四七―一七五〇年)
The Origin of the Idea of Creating the Louvre Museum : Foundation of the Royal Gallery of the Luxembourg Palace and its Function (1747-1750)
2009年11月 発行

[ 要旨 ]

 本論文は、ルイ十六世時代(一七七四―一七九二)に本格化したルーヴル美術館構想の端緒と位置づけられるリュクサンブール宮ギャラリーを考察の対象としている。一七五〇年に開設された同ギャラリーは、フランスで初めて国王コレクションを公開した場としてきわめて重要な意味を持っている。本論では、まず一七四七年にバショーモン(一六九〇―一七七一)やラ・フォン・ド・サン=ティエンヌ(一六八八―一七七一)が示した王立美術ギャラリー創設案の内容とその背景、そしてそれらの提案が同時代人に与えた影響について検討した。次に、この提案がリュクサンブール宮の王立美術ギャラリーの開設に結実するまでの経緯と、展示物の内容について詳述した。そのうえで、同ギャラリー内の「玉座の間」と呼ばれるフランス絵画の展示室に注目し、その展示内容に込められた政治的意図を分析しながら、同ギャラリー全体が当時の美術政策にとって重要な役割を担っていたことを示した。当時の王室建造物局総監ルノルマン・ド・トゥルヌエム(在任一七四五―一七五一)は、美術愛好家たちの提案を採り入れるかたちでこのギャラリーの開設を実現させたが、その一方では展示を通して物語画の復興を目指すとともに、「フランス派」を確立してその優位性を定着させようとした。その試みに即効性はなかったが、鑑賞者を意識しながら行政側の意図を伝達する手段として美術作品の展示を位置づけるという方策は、後に美術館計画を推進するダンジヴィレ(在任一七七四―一七九一)のモデルになったと考えられる。


[ Abstract ]

This paper examines the establishment of the Galerie royale au Palais du Luxembourg (Royal Gallery of the Luxembourg Palace), which foreshadowed the Musee du Louvre (Louvre Museum) planned during the reign of Louis XVI (1774-1792). Opened in October 1750, the Luxembourg Gallery is signifi cant for being the fi rst public exhibition of the royal art collection in France. In this paper, the author begins by examining the background and content of the proposals for the creation of a royal art gallery put forth by the art lovers Bachaumont (1690-1771) and La Font de Saint-Yenne (1688-1771), as well as the impact these proposals had on their contemporaries. Subsequently, this paper traces how these proposals led to the realization of an art gallery in the Luxembourg Palace, and provides an explanation of the works which were displayed there. Furthermore, the paper focuses on analyzing the political signifi cance of the Salle du Trone (Throne Room) of this gallery, in which are hung French paintings mainly from the 17th century, with the purpose of showing the important role which the gallery played in developing royal policies for the arts. By means of these examinations, the author reveals that Lenormand de Tournehem, who served as Director-general of the Royal Buildings from 1745 to 1751, balanced the opinions of art lovers like La Font de Saint-Yenne on the one hand with the revival of the classical tradition of historical paintings on the other, in order to establish the predominance of the "French school" of painting. Although this attempt did not have an immediate effect, Tournehem demonstrated the idea of employing the display of art as a device to communicate to the public the political intentions of the government. These were the very same principles inherited by d’Angiviller, Director-general of the Royal Buildings from 1774 to 1791, who promoted the Louvre Museum project.