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第7号

 源氏田 憲一 Kenichi Genjida
集団レベルでの知覚されたサポートに関する一研究
A Research on Perceived Social Support at Group Level
2009年08月 発行

[ 要旨 ]

 日常でも介入時にもサポート源として集団が重要であるにも関わらず、ソーシャル・サポート研究においては、これまで個人間の関係の知覚に焦点があてられてきた。しかし集団の中では人々は集団全体との関係の知覚も持っている。人々は集団との関係についての包括的な信念を形成し、そのような信念がその主観的幸福に影響をおよぼしているだろう。しかしこのことはソーシャル・サポート研究において十分に検討されてこなかった。他方、組織心理学研究においては、心理的風土の一種で、先述の包括的な信念にあたると考えられる「知覚された組織サポート」という概念が提出されているが、Cobb(1976)の古典的定義以来ソーシャル・サポート研究で重要な社会情緒的側面が軽視されている。本研究はソーシャル・サポート研究において、こうした心理的風土の社会情緒的な側面、すなわち、知覚された集団サポート(PGS)を提案し、PGSと他の変数との関連を調べようとするものである。五二五人の東京の江戸川区民の調査のデータが用いられた。回答者が家族以外でふだんよく接する一つの集団についての回答を分析した。重回帰分析の結果、高いPGSは集団成員のより高い主観的幸福(自尊心)へとつながっていることが明らかとなった。PGSの規定因が探索的に調べられ、集団の種類によって違いがみられた。ネットワーク型の集団でのみ集団内ネットワークの特徴である集団内ネットワーク・サイズが、カテゴリー型の集団でのみ集団全体の特徴である集団凝集性がPGSと関連していた。このことから、PGSの議論はソーシャル・サポート研究において有用であること、特にカテゴリー型の集団に有効であることが示された。


[ Abstract ]

In social support research, researchers usually focused on the perception of interpersonal relationships, in spite of the fact that social groups are important sources of social support that people receive in everyday life, as well as in crises. But people in a group also have a perception of their relationship with the group as a whole. People may develop general beliefs about relationship with a group, and such beliefs may affect their subjective well-being. But this possibility has not been examined in social support research sufficiently. On the other hand, in organizational psychology, there is research on .perceived organizational support", which can be thought to be one aspect of the psychological climate and reflects such general beliefs. But the socioemotional aspect was neglected in this research, and this aspect is important in social support studies since Cobb’s (1976) classical definition of social support. As social support research, the present study attempts to propose perceived group support (PGS), which is the socioemotional aspect of the psychological climate, and to examine the relationships between PGS and other variables. Data from a survey of 525 Edogawa Ward residents of Tokyo was used. I analyzed the response about one group, of which each respondent was a member, not including his or her family. Regression analysis revealed that higher PGS led to higher subjective well-being (i. e. self-esteem) of group members. The determinants of PGS were also explored and I found the determinants were different depending on the type of groups. In the network-type groups, the characteristic of the interpersonal network within the groups, i. e. intragroup network size, was correlated with PGS, but not in the category-type groups. In the category-type groups, the characteristic of the group as a whole, i.e. group cohesiveness, was correlated with PGS, but not in the network-type groups. These findings suggest the notion of PGS is useful in social support research, and is especially suitable to category-type groups.