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第13巻

 太田 浩之 Hiroyuki Ota
フランシス・ハチスンとアダム・スミスに関する比較分析―単純性を志向する人間の傾向性について―
Comparative Examination of Francis Hutcheson and Adam Smith: Human Propensity to Prefer Simple Principles
2021年08月 発行

[ 要旨 ]

 本稿の目的は、従来の研究で十分に取り上げられてこなかった側面から、アダム・スミス(1723-1790)とフランシス・ハチスン(1694-1746)との関係を考察することにある。より具体的に述べると、本稿で明らかにするのは、ハチスンとスミスとがどちらも(1)道徳理論を構築する際に道徳的経験を重視するという基本的な姿勢を共有し、同時に、(2)簡潔な説明原理を求める人間の傾向性が、そうした理論構築を妨げる可能性を持っていると認識していたということである。この二つの点においてスミスとハチスンとの間にある類似性を明らかにすることが本稿の目的である。
 以上の点を論じるために、まず、第一節と第二節でスミスに関する分析を行う。第一節では『道徳感情論』第七部の考察を行い、スミスが個別的な道徳的経験を重視していたこと、そして道徳的経験に即した理論形成を妨げる要因として、簡潔な説明原理を好む人間の傾向性があると認識していたことを明らかにする。続く第二節では、「天文学史」の考察を行い、第一節の解釈の妥当性をさらに示すとともに、ハチスンとの比較のための準備を行う。その上で、第三節ではハチスンの分析を行う。最初に、ハチスンも道徳理論形成の際に道徳的経験を重視していたことを確認する。その上で、簡潔な説明原理を志向する人間の傾向性をハチスンが美的感覚として論じていること、さらに、その性向が不合理な理論形成を促してきたというハチスンの認識を明らかにする。こうした考察によって、従来の研究では着目されてこなかった側面からハチスンとスミスとを比較する。


[ Abstract ]

 The purpose of this paper is to demonstrate the resemblance between Francis Hutcheson (1694-1746) and Adam Smith (1723-1790) based on two of their basic beliefs, which have remained unexplored thus far. First, both Hutcheson and Smith regard moral experience as essential when constructing moral theory. Second, they both share a view that human propensity to prefer simple principles can become an obstacle for constructing empirical moral theories.
 The first section of this paper examines Part VII of The Theory of Moral Sentiments, in which Smith critically studies various moral theories that preceded his own. The paper argues that Smith’s critical viewpoint here indicates that actual moral experience is the most essential factor for him. The paper also reveals that Smith regards the natural preference of humans towards more simple principles as potentially dangerous for the construction of an empirical moral theory. In the second section, one of Smith’s posthumous theses, ‘The History of Astronomy’, is analysed to confirm the interpretations presented in the previous section. Moreover, it establishes a background for the comparison between Smith and Hutcheson.
 The third section first argues that Hutcheson also regards experience and observation as crucial to the construction of moral theories. Then, the paper demonstrates that Hutcheson shares with Smith the belief that there is a human propensity to prefer fewer explanatory principles which leads to problematic theorisation. Following thorough considerations, it is revealed that there is a notable resemblance between Hutcheson and Smith. The paper concludes with a discussion of the implications of such a resemblance.