本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第12巻

 井上 徹 倉田 良樹(共著) Tooru Inoue, Yoshiki Kurata
移民政策なき外国人労働者政策を擁護する知識人たち(1)――多文化共生社会論――
The Intellectuals Who Defend the Foreign Workers Policy Neglecting the Existence of Migrants(1): Multicultural Co-existence Society
2020年03月 発行

[ 要旨 ]

2009年の入管法改正以来、日本で働く外国人の数は倍増している。これら外国人労働者の過半数については、労働移民として認知されるべき存在であるが、日本政府は彼ら・彼女らが移民であるとは決して認めていない。政府はこうした詭弁を用いることで、移民政策なき外国人労働者政策という原則をあくまでも維持しようとしている。ところで、移民に関する学術的な言説に目を向けると、こうした政府の原則を擁護するような機能を果たしている言説を見出すことができ
る。本論文の目的は、こうした学術言説に対する批判的なレビューを行い、それらが多くの致命的な誤謬を犯していることを指摘することにある。
 本論文の第1章では、新在留資格「特定技能」の新設をもたらした2018年の入管法改正の政策決定過程を検討した。新在留資格のスキームと既存の技能実習制度のスキームの間には強い連続性が見出される。さらにわれわれは移民の存在を否定する外国人労働者政策の主要な側面を同定した。
 第2章では、山脇啓造による「多文化共生社会」言説のレビューを行った。われわれは多文化共生社会政策の帰結が、日本社会に移民を包摂することを回避すること、移民に関する公共的な議論を封じ込めること、移民政策の不在を正当化すること、移民への適切な日本語教育の機会を妨げること、などの否定的な帰結をもたらす可能性があることを指摘した。


[ Abstract ]

Since the amendment of the Immigration Control Act in 2009, the number of foreigners working in
Japan has doubled. More than half of them are composed of technical intern trainees, “Nikkeijins,” and part-time workers with student visas. Though these three types of foreign workers should be recognized as labour migrants, the Japanese government has never refered to them as such. In fact the government states that they are merely “gaikokujinzai,” otherwise known as foreign human resources. Put simply, the government denies the existence of migrants. By using this sophistry, the government rejects to enact migrant policies to integrate them into the Japanese civil society. Simultaneously, some mainstream Japanese academic discourses regarding foreign workers even defend the government’s position. This paper aims to critically review the aforesaid academic discourses and expound on the several fatal errors in reasoning that it makes. It is also argued that the aforementioned government’s policy would be unsustainable.

First, this paper examines the policymaking process in the amendment of Immigration Control Act of 2018, which introduced a new status of residence for specified skilled workers. We found that there was a strong continuity on policy principles between the newly introduced scheme and the existing scheme for technical intern trainees. Likewise, the main attributes behind the foreign workers policy that denies theexistence of migrants were identified.

Second, the discourse on multicultural co-existence society by Keizou Yamawaki was reviewed. It is pointed out that the outcomes of multicultural co-existence society policies could be: (1) the avoidance of the government’s responsibility to espouse the social integration of migrants into Japanese society, (2) the
closure of public debates on migrants, (3) the justification of the lack of migration policy, and (4) the obstacles faced by migrants in accessing the proper Japanese language education.