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第7巻別冊

 大杉 高司 Takashi Osugi
「キューバ革命の緑化」とマリノフスキーの子供たち ――持続可能エコロジー農業の実験から――
“The Greening of the Cuban Revolution” and Malinowski’s Children
2015年03月 発行

[ 要旨 ]

 本稿の目的は、近代人類学の父ブラニスラウ・マリノフスキーの「文脈化革命」と、キューバ革命の現代の担い手が試みる「革命の緑化」とを比較することで、双方の文脈作成の特徴を捉えようとすることにある。マリノフスキーは、研究対象となる人々を「彼ら」が置かれた文脈に据えることで新たな学問活動の文脈を作りあげるという、二重の文脈化によって人類学に革命を起こした。この「文脈化革命」は継承者たちによって様々な形で反復され、近年のアクター・ネットワーク理論(ANT)にまで至っている。しかし、ANT が捉えようとする文脈と、それが自らを据える理論的文脈からは、「革命の緑化」を試みるキューバ革命の担い手たちの活動を適切に理解することができない。国際NGO の支援のもと彼らが試みる持続可能エコロジー農業の実験は、そのプトジェクト表象において地球規模の課題と個別具体的な成果を直結させ、そのあいだに横たわる「中景」をブラックボックス化することを特徴としている。ANT の理論的視野には、この彼らのブラックボックス化は、自らの活動を「ほんとう」の文脈のうちに把握しようとしない脱文脈化とうつるに違いない。しかし、二次サイバネティクスによるブラックボックスの取り扱いと比較するとき、彼らがその実験において「持続可能性」や「エコロジー」という捉えがたい事象を、むしろブラックボクッスを作ることで取り組み可能なものに変えていることが理解できる。「中景」のブラックボックス化は、ポスト・ユートピアの時代を生きる彼らが取り組みの文脈を括りだすために要請したものであったと同時に、個別を普遍へと接続する彼らの作法に不可欠なものだった。それは、「彼ら」と「私たち」のあいだの距離を設定したうえで、「彼ら」の個別具体から「人間」についての普遍的な理解へ向かおうとするマリノフスキー以降の私たち自身の試みに、特別な示唆を与えている。


[ Abstract ]

 The aim of this paper is to compare the “revolution of contextualization” executed by Bronislaw Malinowski, the father of modern anthropology, with “the Greening of the Cuban Revolution” that contemporary revolutionaries strive for, and to grasp the unique nature of context-making found in each of the two. Malinowski drove his revolution by creating a new academic context that placed his objects of study in their own contexts, namely double contextualization. This revolution of contextualization has been repeated in various forms by his successors throughout the course of development of anthropological theories, in the latest phase of which we find the Actor Network Theory (ANT). However, we cannot appropriately understand the activities of Cuban experts related to “the Greening of the Revolution,” or more particularly their experiments in sustainable and ecological agriculture, by trying to place them in the extensive context that ANT tries to cover prompted by the academic context in which ANT situates itself. Cubans’ experiments are supported by, and are heavily dependent upon, international NGOs and are characterized by a particular way of erasing “the middle distance view” in any of their projects’ representations in which global issues and concrete achievements are directly connected. From the perspective of ANT, this erasing, or black-boxing, appears to prove their failure in putting their own activities into a “real” context, or in other words, to commit an unacceptable de-contextualization. However, when we compare their experiments to second-order cyberneticians’ dealings with black-boxes, we come to the realization that by black-boxing they convert ungraspable objects known as “sustainability” and “ecology” into things with which one can actually interact. I also argue that the erasure of “the middle distant view” by Cuban experts is necessary for carving out the context of their engagement in the time of post-Utopia, and plays an indispensable part in their art of connecting the concrete particular with the universal. This in turn helps us, Malinowski’s children, to reflect upon our own anthropological distancing between “we” and “they,” and our search for a general study of “human beings” based on “their” concrete particulars.