本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第4号

 李 全鵬 Li Quanpeng
中国の初・中等教育における環境教育の制約要因について ——その歴史と現状を通して——
Constraining Factors of China's Environmental Education at Primary and Secondary Levels : Through the Analysis of its History and Status Quo
2008年06月 発行

[ 要旨 ]

 中国では、環境と経済成長・開発との矛盾によって生じたさまざまな問題が集中的に現れている。そのため、環境問題にかかわる諸分野は、例えば経済、政治、文化、教育などに対しての再検討が必要である。この中で環境問題に対して最も早く取り組んだ一つの領域は教育である。一九七三年から始まった中国の環境教育においては、学校はその主要な場として教育と環境の行政部署から重視されてきた。しかし、今日まですでに三十数年の歳月がたっているにもかかわらず、環境問題の深刻さに変化の兆しが見られないのであれば、環境教育の本来果たすべき役割が充分に機能していないと結論せざるを得ない。このような状況では、初・中等教育における環境教育の歴史を振り返って、その成果と課題を再検討することが最初に求められる。したがって、本稿では先行研究に基づき、中国の初・中等教育の環境教育の制約要因についてより踏み込んだ分析を課題とする。このために、第一節では中国における環境教育の生成発展の歴史を見直し、環境教育の問題状況の発生を読み解く。第二節では環境教育の現状を検討し、第三節において、環境教育の現在の問題点を、第一節で展開した環境教育小史に位置づけなおし、環境教育が環境問題の解決に資するようにダイナミックに展開しえない原因を究明する。最後に、まとめにおいて中国における環境教育の制約要因を整理し、論ずることとする。


[ Abstract ]

China experiences extensive social problems arising from the conflicts between the environment and economic growth/developmentnow. Thus, it is required to consider how to reshape economic, political, cultural and educational systems relevant to environmental issues.Among those,education is one of such systems that started to address environmental problems in earliest stage.Since the launch of environmental
education in 1973,supervisory authorities of Chinese government for education and environment have emphasized school’s role in the environmental education.However,as any sign of improvement of environmental situation cannot be detected in spite of the consecutive efforts for more than 30 years, the ongoing China’s environmental education (abbreviated as CEE) can be inevitably concluded not to fulfill its expected role. Under these circumstances, it is required to look back the history of the CEE at primary and secondary levels and then review its accomplishments and intrinsic problems in the first place. This paper aims at broader analysis of constraining factors of the CEE. The first section illustrates generation and development of the CEE in the past thirty years and then discloses conditions which made the present CEE problematic. Second section highlights issues related such conditions through the analysis of the present status of the CEE and in the third one those issues are tried to be reaasigned into the CEE-history and are explored the reason why the present CEE cannot develop dynamically to settle the present environmental issues.
In the last section for summary,the constraining factors are reorganized and discussed on the basis of above consideration in order to reshape China’s environmental education.