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第11巻

 牟禮 拓朗 Takuro Mure
現代チュニジアにおける「民主化」維持の要因に関する研究――権威主義体制期の女性政策の意図せざる結果としてのTwin Tolerations――
The Theory of Democratization in Tunisia: Linkage between Authoritarian Regime and Twin Tolerations
2019年07月 発行

[ 要旨 ]

 今日の中東・北アフリカ(MENA)地域に広がる深刻な内戦や政情不安は、2010年末以降にMENA の各地で起こった大規模な民主化要求運動−いわゆる「アラブの春」−に端を発していると言って過言はないだろう。しかしその一方で、運動の発祥地であるチュニジアでは革命による独裁体制崩壊後、世俗主義とイスラーム主義による特異な連合政治が継続し、アラブ諸国で唯一民主主義政治が維持されている。なぜチュニジアだけが「民主化」を維持しているのか、またなぜ政治的イデオロギーの大きく異なる政党間の連立という多元政が可能であったのだろうか。本稿はこうしたチュニジアの「特異性」の要因を明らかにするにあたって、同国の権威主義体制期において実施された諸政策の経路依存という点から説明を試みる。ここでは特に1990年代前半のベンアリ政権時において行われた、女性の政治・社会的権利保護推進政策に着目している。この時期の女性推進政策は自身の脅威としてのイスラーム主義弾圧の一環として、そして欧米諸国に向けて体制の「自由」をアピールするという極めて権威主義的理由によって行われたものであったが、ここで果たされた女性の政治・社会進出は、ジャスミン革命後のイスラーム主義政党と世俗主義政党の得票バランサーとしての役割、有権者・候補者共に高い女性の政治参加、ガンヌーシの世俗主義に対する部分的な「寛容」をもたらし、今日のチュニジア政治における世俗主義とイスラーム主義の宥和− Twin Tolerations −の基底となっているのである。このように本稿では、権威主義的理由によって行われた当時の女性政策が、当時の体制の意図しない結実として、今日における「民主化」の維持に大きく寄与していることを明らかにした。


[ Abstract ]

 The widely known uprising, referred to as the “Arab Spring,” which occurred in Middle Eastern and North African countries immediately after 2010, enveloped many countries, except Tunisia, in civil war or political turmoil. Consequently, Tunisia was the only country that achieved democratization after the Arab Spring. Right after the Jasmine Revolution, the distinctive situation observed in Tunisia to date is a continued political coalition between the secularist and Islamist party. Previous researchers stated that a comprehensive political arena is essential for democracy, and the current political arena in Tunisia is “comprehensive” or “inclusive.” To this point, Alfred Stepan found that “twin tolerations” between religion and secularism is essential for democracy. Hence, the research problem here to address questions such as why Tunisia alone could be democratized among the Arab countries, and how did the secularist and Islamist parties cooperate in the same political arena. In order to examine the problem, this article focuses on Tunisian history, especially the 1990s, when the country faced the highest level of authoritarianism. After the first Islamist party participated in the election in 1989, Ben Ali recognized them as his rivals due to the large number of votes for the Islamists. While repressing the Islamists, he improved women’s political and social rights by changing some laws and establishing the Ministry of Women Affairs in 1992; to demonstrate his “freedom” policies to the Western countries, he permitted ATFD (L’Association Tunisienne des Femmes Démocrates) in 1989. As women's rights policies were implemented during that period, which is the base of “twin tolerations,” there was vote balance between the secularists and Islamists. A high number of female voters and candidates, with increased Islamist tolerance towards women’s rights, led to the current political and social situation in Tunisia. We conclude that, without Ben Ali intending to, the authoritarian policy of the time contributed to the current positive political outcome. Therefore, this article clarifies the correlation between Ben Ali’s authoritarian regime and the current democratization in Tunisia.