本サイト 一橋大学機関リポジトリ(HERMES-IR)

第7巻

 森村 敏己 Toshimi Morimura
知られざる文人たちの奢侈批判 ――1782年ブザンソン・アカデミー懸賞論文――
Critiques of Luxury by Obscure Men of Letters in the French Enlightenment; A Prize Contest Held by the Academy of Besançon in 1782.
2015年07月 発行

[ 要旨 ]

 フランスにおいて1730年代に始まった奢侈論争は、半世紀を経た後も知識人たちの関心を惹くテーマであり続けた。多くの出版物が公刊されただけでなく、アカデミー・フランセーズをはじめ、合わせて6つのアカデミーが奢侈をテーマとした懸賞論文を募集している。当時、アカデミーの懸賞を獲得することは文芸共和国の一員として名を上げようとする無名の著述家たちにとって登竜門の役割を果たしていた。本稿の目的は、これらの懸賞論文のうち、時期的にはもっとも遅い1782年に募集されたブザンソン・アカデミーの懸賞「奢侈は習俗および国家を破壊する」に応募した作品を主要な分析対象とすることで、18世紀後半における奢侈論争の変化を考察すると同時に、懸賞論文がもつ重要性を検討することにある。
 1760年代以降、奢侈を擁護する人々の間でも、「有害な奢侈」と「有益な奢侈」を区別し、前者を非難する傾向が強まったとされる。「有害な奢侈」とは徴税制度や独占特権といった政治的要因に由来する極度な富の不平等の結果だとされ、フィナンシェと宮廷貴族による金権支配の象徴として批判された。一方、「有益な奢侈」は経済発展の恩恵が国民の広範な層に行き渡った状態を意味する。懸賞論文の応募者たちは、伝統的な奢侈批判、1730年代以降の奢侈擁護論への意識的反論、さらには二つの奢侈論に見られる「有害な奢侈」への批判を取り込みながら、作品を書き上げている。この意味でアカデミーの懸賞への応募作品は、18世紀フランスの奢侈論争における多様な論点の浸透とそのアプリプリアシオンの様相を具体的に示すものなのである。


[ Abstract ]

 The debate over luxury that began in France in the 1730s with Melon's Essai politique sur le commerce interested intellectuals for more than a half a century. In addition to many publications discussing this problem, six academies, including the Académie française, adopted the critique of luxury as a theme of their prize contests. At that time, for many obscure writers aspiring to win fame, winning an academy prize might open the door to the Republic of Letters. This paper considers the transformation of the luxury debate in the late 18th century, and examines the significance of these contests by analyzing the works entered in the contest held by the Academy of Besançon in 1782, on the theme “Luxury Destroys Manners and Empires”.
 After the 1760s, authors who supported luxury began to distinguish between “benificent luxury” and “harmful luxury” which they denounced. “Harmful luxury” was said to result from excessive inequality in the distribution of wealth that derived from political factors, such as an abusive system of public finance and exclusive privileges. This kind of luxury was criticized as a symbol of plutocracy controlled by financiers in cooperation with court aristocrats. On the other hand, “beneficent luxury” referred a state of affairs in which the benefits of industry, refinement in the arts, and economic development were enjoyed widely throughout the nation. Contestants for the Besançon prize addressed traditional criticisms, the conscious refutation of arguments in defense of luxury that were presented after the 1730s, and the critique of “harmful luxury”, however, denying the possible existence of “beneficent luxury”. As a result, the works enterd in this contest reveal the way in which various arguments of the luxury controversy were diffused and appropriated in Pre-Revolutionary France.