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第6巻

 隅田 聡一郎 Soichiro Sumida
マルクスとアイルランド問題――『資本論』第1部第23章「資本主義的蓄積の一般的法則」を中心に――
Marx and the Irish Question: On the General Law of Capitalist Accumulation in Capital
2014年11月 発行

[ 要旨 ]

 従属理論や従来のマルクス研究が前提としていた資本主義的生産様式の「外部」がほぼ喪失してしまったグローバル化の時代において、「植民地主義」や「民族問題」を、「資本主義的生産様式」との関連で、新たに問題設定することが課題となっている。
 アイルランド問題は、マルクスが1840・50年代以来保持していた世界史認識と革命像に、根本的な反省を迫るものであった。マルクスは、1867年以降の一連のアイルランド研究において、資本主義的生産様式の「形態規定」が、従来の「植民地主義」をいっそう過酷で破壊的なものにすると強調している。それは、アイルランドの具体的な「歴史的考察」によって、封建的な植民地主義から「資本主義的植民地主義」(1846年以降)への質的転換を把握したことに由来する。
 このアイルランド研究の成果は、『資本論』とりわけフランス語版において、大幅に取り入れられている。そこでマルクスは、1846年以降急速にアイルランドに資本主義が浸透していることを「蓄積論」で「理論的に」展開しながら、実践的には、本国イングランドにおける資本主義との差異に着目し、アイルランドにおける「耕作する農民」や「小農」の実存を把握したのである。
 その実践的帰結は、保護関税によって「資本主義的植民地主義」という物象化の急激な浸透を抑制し、物象化に抵抗する「小農」を創出することを意味した。すなわち、マルクスは、アイルランド民族独立運動が「生存権」を掲げて土地横領に反対したことを極めて高く評価したのである。このことは、アイルランド人民の「本源的所有」の再建すなわち小農の実質的な「土地所有権」の確立を、消極的な意味ではあるが「社会主義」とする、マルクスの深化した資本主義批判を実践的に表現したものにほかならない。


[ Abstract ]

 Dependency theory and traditional Marxian theory have presupposed the “outside” of the mode of capitalist production. However, in this age of globalization, this outside has almost disappeared. Therefore, it is increasingly necessary to explore colonialism and “ethnicity or nationality” from the perspective of Capital. The purpose of this paper is thus to examine Marx’s conception of the relationship between capitalism and colonialism in Ireland in the nineteenth century.
 The Irish Question urged Marx to reflect on his own perspective of world history and the revolution in capitalist societies, which he had held since the 1840s and 1850s. He emphasized in his Irish studies after 1867 that the “form definition” of the mode of capitalist production made colonialism harsher and more destructive. Therefore, he grasped the qualitative transition after 1846 from feudal colonialism into “capitalist colonialism,” namely the radical penetration of reification, by considering Irish colonial history.
 This Irish study was greatly adopted in Capital, especially in the 1872-75 French edition. While Marx “theoretically” recognized in his accumulation theory that capitalism rapidly spread into Ireland after 1846, he “practically” grasped that “cultivating peasants” or “smallholders” persisted in Ireland, by paying attention to the difference between capitalism in England and that in Ireland.
 As a result, Marx came to the practical conclusion that Irish people could control capitalist colonialism by protective tariffs and then breed smallholders, who resisted reification by reforming land property. Therefore, he greatly appreciated the Irish national movement, which opposed the appropriation of land and tried to keep tenant rights and small management, where “the original property” persisted under the notion of the “right to live.” In other words, Marx’s critique of capitalism grasped that the reestablishment of substantial landownership by Irish people had a negative “socialist” meaning.